on-the-road4.reismee.nl

Geen whale te zien

Vroeg op want we hadden een walvistocht geboekt. Er werd geadviseerd om je in laagjes te kleden, dus wij trokken hemdjes, t-shirts en vesten aan. Later bleek dat we ook beter lange onderbroeken aan hadden kunnen doen. Bij aankomst in de haven kregen we een uitleg over zeeziekte, de veiligheidsvoorschriften en de tocht. Merle en ik namen een NASA bandje tegen zeeziekte. Zo'n bandje geeft trillingen af waardoor je niet zeeziek zou worden. Het was lekker zonnig weer dus wij waren bang dat we te warm gekleed zouden zijn. Het was een niet al te grote boot en de groep bestond uit zo'n 30 personen. Bij het uitvaren stond GJ natuurlijk voorop de boeg (a là Leonardo di Caprio) en zat ik braaf achterin. We zagen zeeotters, zeeleeuwen en pelikanen. GJ zag ook erg veel kwallen (tja, zo voorop de boot kun je goed naar beneden kijken). Het waaide nogal en het water was redelijk onstuimig. Toen de boot wat verder de zee opvoer, werd het nog onstuimiger. Merle kwam al vrij snel naar achteren omdat ze voor op de boot nogal werd natgespetterd. We voeren een eind de zee op en inderdaad totaal geen last van zeeziekte. Na een tijdje kwam een drijfnatte GJ ook naar achteren. Het was aardig koud geworden dus hij stond te bibberen. Na 2 uur zagen we een groep dolfijnen, een speciaal soort, maar ik heb geen idee meer welke. De boot voer er rondjes omheen en we konden goed zien dat het grote dolfijnen waren. Daarna voer de boot nog wat verder de zee op, maar helaas, na 4 uur geen walvis gezien.......... Wel waren we verkleumd, maar nog steeds niet zeeziek. De bandjes werkten dus goed.
Daarna op naar Monterey om naar het Aquarium te gaan. Dit was een soort Burgers Bush maar dan (natuurlijk, natuurlijk) veeeel groter. We zagen er prachtige kwallen (jelly's in het Engels, klinkt toch aangenamer), zeepaardjes in alle soorten en maten, zeeotters en andere zeedieren. Echt de moeite waard. Vervolgens op naar Carmel-by-the-sea, de stad waar Clint Eastwood ooit burgemeester van was, om de 17 miles drive te rijden. Een prachtige weg langs de kust, door het bos en langs fantastische villa's. Nog even het stadje bekeken en wat te eten gehaald voor in de cottage.